AUSL LAB

PDS practices of the AUSL social theater

AUSL social theater practices is the training laboratory for users of the Department of Mental Health-Pathological Department of Ausl Parma. It is a multi -year path that aims to give shape to the sensitivity of the psychic disabled actors through the exploration of the theatrical language. It is a work process that is defined in the search for the linguistic and expressive bridge among the imaginative visions of the irrational, very powerful in sensitive subjects, and the body and real actions of the theatrical experience. The structure of the workshops is divided into a complex reading work, theatrical practice, Scenic processing conducted by the director Maria Federica Maestri, and in the complementary work of textual translation, Dramuctiction and picture of Francesco Pititto.

PROGETTO MANZONI
2013 THE BETWEEN
2014 ADELCHI
PERFORMATIVE LABORATORY PROJECT AIMED AT USERS OF THE MENTAL HEALTH DEPARTMENT - AUSL PARMA.
In the 2013 si è avviato il nuovo progetto biennale (2013-2014) dedicato all’opera di Alessandro Manzoni. Al centro della ricerca drammaturgica di Lenz vi è stata inizialmente l’opera fondativa della letteratura italiana, The Betrothed. A comporre la sostanza progettuale del 2014 è la messinscena della tragedia Adelchi (1822), occasione per un’attenta riflessione teorica sul teatro italiano e sul genere tragico in particolare. Dall’Adelchi la figura di Ermengarda è trasdotta in immagini drammaturgiche che delineano corpi femminili dalla irriducibile bellezza, never subjected to conventional constraints. Il rimando manzoniano allega al progetto sui Promessi Sposi una riflessione/rifrazione sulla forza oppositiva della rinuncia al corpo fino al delirio mortale contro la brutalità del cliché. Ermengarda is psychophysical love, the wound of abandonment is in the body and in the spirit, the pain transfigures and cements the heroine, making her mute and hard to the demands of normal living.

Margrete from Goethe's Faust, Hölderlin's Antigone, Kleist's Penthesilea, Rosaura di Calderón de la Barca, Shakespeare's Ophelia, Lucia and Gertrude by Manzoni, Ovid's Dido and many other female figures have overlapped with each other, in theatrical time, until only one is composed, as large as a monumental installation by Christo, under which there is only emptiness, la solitudine e la libertà come pura aria. Ermengarda becomes an epiphany of encounter of multiple lived stories, of broken loves, suspended, postponed, forgotten, imposed and liberated, supporting figure of film sequences marked like septenary verses of a tragic chorus of the present time.

Nella procedura analitico-estetica di Lenz Rifrazioni le pulsioni poetiche delle grandi opere classiche vengono ritrascritte in visioni contemporanee e messe alla prova dall’estremismo linguistico e antiretorico di Maria Federica Maestri e Francesco Pititto. Il lavoro ultradecennale di Lenz con attori “sensibili”, former long-term mental patients and people with intellectual disabilities, che ha maturato un percorso di ricerca unico in Europa per intensità e risultati espressivi, si innesta sulla messinscena delle grandi opere manzoniane alla ricerca di una visione irrazionale e provvidenziale del teatro contemporaneo.

Dopo lo straordinario allestimento dell’Hamlet shakespeariano al Teatro Farnese nel 2012, e l’installazione dei diversi capitoli dei Promessi Sposi nel percorso spaziale che si estende nella struttura architettonica della Sala Majakovskij di Lenz Teatro, seguendo la fitta trama di un labirinto spaziale e mentale rifrazione dei molteplici nodi della fuga manzoniana, gli attori sensibili che da oltre dieci anni compongono il nucleo creativo di questo allestimento, grazie alla collaborazione del Dipartimento Assistenziale Integrato di Salute Mentale – Dipendenze Patologiche dell’AUSL di Parma, sono di nuovo gli artefici della riscrittura drammatica di Lenz Rifrazioni.

L’esperienza ultradecennale maturata da Lenz Rifrazioni nei laboratori permanenti e nelle azioni artistiche professionali rivolte a persone con disabilità testimonia l’efficacia delle metodologie applicate ai fini di un reale incremento dell’autonomia personale e della piena integrazione nella comunità teatrale delle persone con disabilità intellettiva e psichica. Il Progetto Adelchi si rivolge a persone con disturbi psichico-cognitivi ed in particolare affette da autismo ad alta funzionalità. Ha l’obiettivo di dare forma alla sensibilità dei soggetti coinvolti attraverso l’esplorazione del linguaggio teatrale. E’ un processo di lavoro che si definisce nella ricerca di un “verbo” pedagogico capace di aprire un canale espressivo alle emozioni silenziate delle persone autistiche attraverso le stimolazioni drammaturgico sensoriali dell’esperienza teatrale. Nella pratica didattico-formativa di Lenz Rifrazioni il processo di acquisizione linguisticagestuale e verbalesi innesta imprescindibilmente sull’elaborazione scenica del corpus testuale di riferimento, al fine di non separare l’apprendimento tecnico dall’esperienza artistica professionale. Gli apparenti limiti cognitivi e comportamentali delle persone autistiche (ecolalia, eccessiva attenzione agli oggetti, ripetizione dei movimenti, ipereccitabilità) non sono sintomi di un deficit patologico ma elementi da elaborare e tradurre in linguaggio estetico contemporaneo.

2014

THEATER LABORATORY – A.U.S.L Integrated Mental Health Department - Pathological dependencies. Teachers: Maria Federica Masters. Assistants: Violetta Fulchiati, Paolo Pediri. Students: Liliana Berté, Paolo Maccini, Delfina Riviera, Enzo Salemi, John Carnival, Franck Berzieri, Charles Right, Andrea Orlandini, Barbara Voghera, Carlotta Spaggiari, Elena Varoli, Valentina Barbarini, Monica Bianchi, Roberto Riseri, Sandra Soncini, Elena Sorbi. Students: n. 11, e n. 5 student actors.
Outcome: The Promessi Sposi by Alessandro Manzoni.
Parma, Lenz Theatre, 13 maggio 2014.

2013

THEATER LABORATORY – A.U.S.L Integrated Mental Health Department - Pathological dependencies. Teachers: Maria Federica Masters. Assistants: Violetta Fulchiati, Paolo Pediri. Students: Liliana Berté, Paolo Maccini, Delfina Riviera, Enzo Salemi, John Carnival, Franck Berzieri, Charles Right, Andrea Orlandini, Barbara Voghera, Carlotta Spaggiari, Elena Varoli, Valentina Barbarini, Monica Bianchi, Roberto Riseri, Sandra Soncini, Elena Sorbi. Students: n. 11, e n. 5 student actors.
Outcome: The Promessi Sposi by Alessandro Manzoni.
Parma, Lenz Theatre, Nature Gods Theater Festival, 16 November 2013.

2012

THEATER LABORATORY – A......L vent of mental health. Teachers: Maria Federica Masters. Assistants: Valentina Barbarini, Elena Sorbi, Paolo Pediri. Students: Liliana Berte, Paolo Maccini, Guglielmo Gazzelli, Luigi Moia, Delfina Riviera, Enzo Salemi, John Carnival, Elena Varoli, Barbara Voghera. Students: n. 9.
Outcome: Hamlet at William Shakespeare.
Parma, Farnese theater and pilot complex, 23 maggio 2012.

2011

THEATER LABORATORY – A......L vent of mental health. Teachers: Maria Federica Masters. Assistants: Valentina Barbarini, Elena Sorbi, Paolo Pediri. Students: Liliana Berte, Paolo Maccini, Guglielmo Gazzelli, Luigi Moia, Lino Pontremoli, Delfina Riviera, Enzo Salemi, John Carnival, Elena Varoli, Barbara Voghera, Mauro Zunino. Students: n. 11.
Outcome: Hamlet at William Shakespeare.
They color, Ducal Palace, 11 October 2011.

2010

THEATER LABORATORY – A......L vent of mental health. Teachers: Maria Federica Masters. Assistants: Valentina Barbarini, Alessandra Ferrari, Paolo Pediri. Students: Liliana Berté, Paolo Maccini, Guglielmo Gazzelli, Luigi Moia, Lino Pontremoli, Delfina Riviera, Enzo Salemi, Elena Varoli, Barbara Voghera, Mauro Zunino. Students: n. 10.
Outcome: Hamlet at William Shakespeare.
San Secondo Parmense, Rock of the Reds, Nature Gods Theater Festival, 7 November 2010.

2009

THEATER LABORATORY – A......L vent of mental health. Teachers: Maria Federica Masters. Assistants: Valentina Barbarini, Elena Sorbi, Paolo Pediri. Students: Liliana Berté, Paolo Maccini, Guglielmo Gazzelli, Luigi Moia, Lino Pontremoli, Delfina Riviera, Enzo Salemi, Elena Varoli, Barbara Voghera. Students: n. 10.
Outcomes: H 277 lb that Hamlet the William Shakespeare.
Bologna, San Martin Theater, February 2009.
H 1|2|3 from Hamlet by William Shakespeare.
Parma, Lenz Theatre, maggio 2009.
H 4|5|6 from Hamlet by William Shakespeare.
Collecchio, Court Theater, Nature Gods Theater Festival, October 2009.

2008

Tournée Regional Project
Leonce and Lena di Georg Büchner.
Bologna, University, February 2008.

THEATER LABORATORY – A......L vent of mental health. Teachers: Maria Federica Masters. Assistants: Valentina Barbarini, Sandra Soncini, Elena Sorbi, Laura Vallavanti. Students: Liliana Berté, Paolo Maccini, Daniela Valenti, Luigi Moia, Guglielmo Gazzelli, Lino Pontremoli, Paolo Pediri, Delfina Riviera, Enzo Salemi, Elena Varoli, Barbara Voghera. Students: n. 10.
Outcome: ROMEO AND JULIET di William Shakespeare.
They color, Church of San Liborio, September 2008.

DELIVER TO US, GIRL, Your eyes from The Ballad of Riding Hood by Federico García Lorca. Creation: Maria Federica Masters, Francesco Pititto. Translation, playwriting, imagoturgy: Francesco Pititto. Regia: Maria Federica Masters. Interpreters: Valentina Barbarini, Barbara Voghera. Scenic functions: Joseph Barigazzi, Paolo Maccini, Luigi Moia, Guglielmo Gazzelli, Lino Pontremoli, Paolo Pediri, Enzo Salemi.
They color, Ducal Palace, Nature Gods Theater Festival, 14 November 2008.

2007

Tournée Regional Project
Leonce and Lena da Georg Büchner.
Collecchio, Court Theater, September 2007.
Forlì, Municipal Theater, October 2007.
Ferrara, Municipal Theater, October 2007.

THEATER LABORATORY – A......L vent of mental health. Teachers: Maria Federica Masters. Assistants: Valentina Barbarini, Sandra Soncini. Students: Liliana Berté, Paolo Maccini, Daniela Valenti, Vito Ollari, Luigi Moia, Guglielmo Gazzelli, Lino Pontremoli, Angelo Pederzani, Paolo Pediri, Delfina Riviera. Students: n. 10.
Outcome: Danton's death di Georg Büchner.
They color, Ducal Palace, Nature Gods Theater Festival, December 2007.

2006

THEATER LABORATORY – A......L vent of mental health. Teachers: Maria Federica Masters. Assistants: Valentina Barbarini, Sandra Soncini. Students: Clare Bersani, Liliana Berté, Paolo Maccini, Daniela Valenti, Vito Ollari, Luigi Moia, Guglielmo Gazzelli, Lino Pontremoli, Angelo Pederzani, Paolo Pediri, Mauro Zunino. Students: n. 11.
Outcome: Leonce and Lena di Georg Büchner.
Collecchio, Court of Giarola, Nature Gods Theater Festival, 5 October 2006.

2005

THEATER LABORATORY – A......L vent of mental health. Teachers: Maria Federica Masters. Assistants: Valentina Barbarini, Elisa Orlandini, Alessandro Sciarroni, Sandra Soncini. Students: John Abbati, Liliana Berté, Paolo Maccini, Daniela Valenti, Vito Ollari, Luigi Moia, Guglielmo Gazzelli, Lino Pontremoli, Carlotta Buzzi, Angelo Pederzani, Paolo Pediri. Students: n. 11.
Outcome: LENZ di Georg Büchner.
Collecchio, Court of Giarola, Nature Gods Theater Festival, 24 September 2005.

2004

THEATER LABORATORY – A......L vent of mental health. Teachers: Maria Federica Masters. Assistants: Elisa Orlandini, Alessandro Sciarroni, Sandra Soncini, Elena Sorbi. Students: John Abbati, Liliana Berte, Paolo Maccini, Luigi Moia, Vito Ollari, Angelo Pederzani, Paolo Pediri, Lino Pontremoli, Daniela Valenti. Students: n. 9
Outcome: WOYZECK. Apoplexia cerebri da Woyzeck di Georg Büchner.
Collecchio, Court of Giarola, Nature Gods Theater Festival, 8 October 2004.

2003

THEATER LABORATORY – A......L vent of mental health. Teachers: Maria Federica Masters. Assistants: Elisa Orlandini, Alessandro Sciarroni, Sandra Soncini. Students: John Abbati, Liliana Berte, Stefano Bianchi, Elena Cattani, Giuliana De Gaetano, Paolo Maccini, Luca Migliari, Luigi Moia, Vito Ollari, Elisabetta Oppici, Mario Palagiano, Angelo Pederzani, Paolo Pediri, Lino Pontremoli, Daniela Valenti. Students: n. 15
Outcome: Perfection from La Vita is a dream of Calderón de la Barca.
Collecchio, Court of Giarola, Nature Gods Theater Festival, 5 October 2003.

2002

THEATER LABORATORY – Ausl Department of Mental Health. Teachers: Maria Federica Masters, Francesco Pititto. Assistants: Elisa Orlandini, Alessandro Sciarroni, Sandra Soncini. Students: John Abbati, Liliana Berte, Mirella Giubellini, Marco Grechi, Paolo Maccini, Luigi Moia, Paolo Pediri, Ivana Rabaglia, Lino Pontremoli, Daniela Valenti. Students: n. 10.
Outcome: Without illusions from La Vita is a dream of Calderón de la Barca.
Pellegrino Parmanese, Careno Sanctuary, 29 June 2002.

THEATER LABORATORY – Ausl Department of Mental Health. Teachers: Maria Federica Masters, Francesco Pititto, Lucia Perego. Assistants: Elisa Orlandini, Alessandro Sciarroni, Sandra Soncini. Students: John Abbati, Liliana Berte, Mirella Giubellini, Paolo Maccini, Luigi Moia, Paolo Pediri, Ivana Rabaglia, Lino Pontremoli, Daniela Valenti, e n. 8 student actors. Students: n. 17.
Outcome: TORRE from Life is a Dream by Calderón de La Barca.
Collecchio, Court of Giarola, Nature Gods Theater Festival, 7 September 2002.

2001

THEATER LABORATORY – Ausl Department of Mental Health. Teachers: Maria Federica Masters, Francesco Pititto. Assistants: Elisa Orlandini, Sandra Soncini. Students: John Abbati, Liliana Berte, Ivano Fantini, Mirella Giubellini, Marco Grechi, Paolo Maccini, Luigi Moia, Paolo Pediri, Ivana Rabaglia, Lino Pontremoli, Daniela Valenti. Students: n. 11.
Outcome: Dal Faust Wolfgang Goethe Fausthe Vallurga.
Collecchio, Court of Giarola, 6 September 2001.

2000

THEATER LABORATORY – Department of Social Services Province of Parma, Ausl Department of Mental Health. Teachers: Maria Federica Masters, Francesco Pititto. Assistants: Alexander Castiglione, Elisa Orlandini, Sandra Soncini. Students: John Abbati, Manuela Bella, Jessica Bonetti, Sante Brianti, Beatrice Chittolini, Mario Cova, Ivano Fantini, Mirella Giubellini, Marco Grechi, Paolo Maccini, Luigi Moia, Paolo Pediri, Ivana Rabaglia, Daniela Valenti. Students: n. 14.
Outcome: Urfaust a faust_figure moved by the Urfaust and Faust of Wolfgang Goethe.
Pellegrino Parmanese, Amphitheater of the San Francesco hostel, 20 maggio 2000.

2014

Sexuality and disability The formation of the person, of the family and services
Intervention | Discovering the body. From the body denied to the awareness of feeling through the theatrical tool
Rapporteur | Elena Sorbi, Training projects
Congress room, University Hospital, Parma, 7 Maggio 2014

Metapsicological Theory, criticism, steps
Intervention | HAMLET Transductions 1999-2013
Rapporteur | Maria Federica Masters, Artistic director and director
Franco Fortini Study Center University of Naples the Orientale Italian Institute for Philosophical Studies, Napoli, 23 January 2013

2013

The unlimited theater Theater, mental health, Economies for a community culture
Sole sand, Bologna, 2 December 2013

The gaze beyond us CSM Valli Taro and Ceno socio-rehabilitative routes
Intervention | Narrations and socio-rehabilitation experiences. Contributions to multiple items: Atelier Asfodelo, Philos, Lenz Refractions
Rapporteur| Elena Sorbi, Training projects
Villa Santa Maria, Fornovo, 25 September 2013

Side effects Social interaction theaters, arti performative, outsider art
Intervention | The picture the pieces. The language from the practice of acting to construction through the image. Like a book in the head, a dead nature, a physical thought that can be represented.
Rapporteur | Elena Sorbi, Training projects
Academy of Fine Arts, Bologna, 27 February 2013

2011

Create well -being
Experimental project to evaluate the results of the theatrical laboratories
Intervention | The theatrical experience in mental health services. The word to the protagonists: Lenz Refractions
Speakers | Maria Federica Masters, Francesco Pititto, Artistic directors and directors
Capriate room, They color, 12 October 2011

2008

Singular/plural News of Franco Basaglia's thought
Intervention | The body of the different
Rapporteur | Maria Federica Masters, Artistic director and director
Ducal Palace, They color, 12 September 2008

2005

Lr apoplexy brain Woyzeck XXI century. Cinema refractions
Lenz Theatre, Parma, 24 February 2005

2004

D.verse enable and theater
Festival “D.verse”, Modena Theater, Genova, 26 November 2004

Fragile actors
Festival "I don't want to lose the marvel", Former church of Sant'Agostino, Bergamo, 5 June 2004

2003

FIGURE MOSSE
Lenz Theatre, Parma, 25 November 2003

2002

I dreamed I lived Theaters of transformation of exclusion
Intervention | Research theaters and social laboratory practices: How to reconcile?
Rapporteur | Maria Federica Masters, Artistic director and director
Sole sand, Bologna, 13 April 2002

Skip to content