THE FURIOUS #8 TO THE MOON

THE FURIOUS (2) #8 La Luna

Astolfo, in groppa all’Ippogrifo, vola a Nubia, una città tutta d’oro, dove vive il re Senàpo, vittima di una maledizione (è cieco e tormentato da uccellacci con il volto di donna, le arpie). Astolfo, dopo aver rotto la maledizione contro Senàpo, si reca sulla luna con il carro di Elia, per riprendere l’ampolla che contiene il senno di Orlando, e trova anche l’ampolla contenente il suo. Quindi consegna la boccetta ad Orlando che ne aspira il il contenuto; di nuovo padrone di sé, potrà aiutare Carlo Magno a vincere la guerra contro i saraceni.


THE FURIOUS OF LENZ
TWO-YEAR PROJECT ON LUDOVICO ARIOSTO'S ORLANDO FURIOSO
Si avvia la nuova ricerca drammaturgica dedicata all’Orlando Furioso Of Ludovico Ariosto, and two-year project strutturato in otto episodi scenici – quattro dei quali presentati nel 2015 and four in 2016. Affrontando il grande poema cavalleresco dell’Ariosto, opera dirompente, che mette in crisi gli standard stilistici e i canoni letterari dell’epoca oscillando tra fantasmagorie, stati onirici, vortici narrativi e sensibilità contemporanea, Lenz prosegue – dopo le creazioni ispirate a Manzoni e D’Annunzio – la propria indagine performativa sulla potenza poetica della lingua italiana. Protagonisti del viaggio nel Furious saranno gli attori sensibili – con disabilità psichica e intellettiva – e gli attori storici di Lenz, in un dialogo inesaurito e inesauribile per il rinnovamento della lingua teatrale contemporanea.

#1 THE ESCAPE #2 THE ISLAND #3 THE MAN #4 THE PALACE
#5 THE ILLUSION #6 MADNESS #7 THE DEATH #8 TO THE MOON

Epic • Love • Mindless
Lenz's research on the archetypes of the Italian language continues, after Manzoni a backward turn towards Ludovico Ariosto and his Furioso, among the greatest poems of the Renaissance. The book of heroism and madness, scattered in rhizomes throughout the work, Orlando's madness excessive and paradoxical, exaggerated, which explodes in the invincible pure and perfect knight, sane and principled. But madness is the poetic-linguistic structure- aesthetics of the work itself, lost like reason inside “the container that contained its sense, found by Astolfo on the Moon and driven back into the body of the rightful owner" as Italo Calvino writes in the presentation of his Furioso. The loss of self, some things, of reality, parallel stories, of the plot, of magic, of desire, of the spatial explosion of narrative contexts, the most blind and sudden bestiality that draws absolutely new poetic pictures for chivalrous stereotypes: this is the nervous system of Orlando furioso. A monumental octave imagoturgy that outlines an epochal passage towards a different world, more overlapping, more complicated. A century later Cervantes, with his furious Don Quixote, will give the final blow to chivalric literature, ma, always quoting Calvino, “among the few books that are saved, when the curate and the barber set fire to the library that drove the hidalgo of La Mancha to madness, there is the Furioso…” The work will be structured in eight performative and visual episodes installed and directed by Maria Federica Masters e Francesco Pititto – four in 2015 and four in 2016. Interpreters, together with the core of historical actors from Lenz, The “sensitive” actors, mentally and intellectually disabled, who fully matured a unique research path in Europe for intensity and expressive results, impose, true to Artaud's word, an irrational and 'furious' vision of contemporary theatre.

 

THE FURIOUS (2) #5 L’Illusione #6 La Follia #7 La Morte #8 La Luna
fromOrlando Furioso di Ludovico Ariosto

Dramaturgy | imagoturgy | film scenes | Francesco Pititto
Installation | plastic elements | regia | Maria Federica Masters
Musica | Andrew Azzali
Performer | Walter Bastiani, Franck Berzieri, Marco Cavellini, Massimiliano Cavezzi, Charles Right, Paolo Maccini, Delfina Riviera, Carlotta Spaggiari, Barbara Voghera
Direzione Tecnica | Alice Scartapacchio
Équipe Tecnica | Lucia Manghi | Stefano Glielmi | Yannick De Sousa Mendes | Marco Cavellini
Assistant | Roberto Riseri
Treatment | Elena Sorbi
Organization | Ilaria Stocchi
Communication | Valeria Borelli
Press office | Michele Pascarella
Production | Lenz Foundation
Progetto realizzato con il sostegno di Dipartimento Assistenziale Integrato di Salute Mentale Dipendenze Patologiche AUSL di Parma
In collaborazione con So.Crem Società per la Cremazione | Ser-Cim Servizi Cimiteriali

 

 

Skip to content