Lenz Refractions

[cml_media_alt id='3675']maestri+pititto[/cml_media_alt]
Büchner, Hölderlin, Lenz, Kleist, Rilke, Dostoevsky, Mayakovsky, Shakespeare, Goethe, Grimm, Andersen, Calderón de la Barca, Genet, Lorca, Ovidio, Virgilio, Manzoni, d'Annunzio: questi gli autori che hanno segnato i progetti monografici e pluriennali di Lenz Rifrazioni a partire dal 1986. Fondatori e direttori creativi di Lenz sono Maria Federica Maestri e Francesco Pititto. I progetti di creazione performativa contemporanea sono il risultato artistico di un approfondito lavoro di ricerca visiva, filmic, space, dramaturgical and sound. In an aesthetic convergence between exegetical fidelity to the word of the text, visual radicality of film creation, originality and conceptual extremism of the artistic installation, l’opera di Lenz Rifrazioni riscrive in segniche visionarie tensioni filosofiche e inquietudini estetiche della contemporaneità.
Translation, dramaturgical rewriting, imagoturgy of the works are by Francesco Pititto, who directs it together with Maria Federica Maestri. The scenic installations and costumes are created by Maria Federica Maestri, noted by critics for her work of "dramaturgy of matter", for the system of visual signs that constitute his very personal "design-acted". Le musiche originali sono di Andrea Azzali (Monophon), musicista sperimentatore di elaborazioni e composizioni elettroniche. L’ensemble ha la propria sede creativa a Lenz Teatro, an industrial space from the 1940s – of about 1000 m2 – located in the historic outskirts of Parma, completely renovated respecting the original architectural typology.
Lenz expresses an artistic project recognized as one of the most original and rigorous in Italian and European research theater characterized by continuous investigative work on contemporary language. Nella prima fase del proprio percorso artistico (1986-2006) Lenz Rifrazioni ha rielaborato i grandi testi classici, retranscribing its poetic impulses into contemporary visions. In una fase più recente – a partire dal 2007 – al centro della poetica è la ricerca visiva e plastica: l’azione performativa s’incunea tra la scrittura per immagini e la creazione plastica dello spazio, which no longer has the functional limits of the scene but tends to be a real art installation. The density of performative work is symmetrical to the intensity, exceptionality, uniqueness of the interpreters, not just 'actors’ but artistic reagents of the creative text.
Dal 1996 Maria Federica Maestri and Francesco Pititto have opened an active dialogue with the international contemporary art scene, through the Natura Dèi Teatri festival dedicated to new artistic research, of which they are the curators. ND’T è un progetto di produzione di creazioni performative contemporanee internazionali ideate per il festival e un luogo di riflessione intellettuale sullo stato dell’arte contemporanea. The physical and expressive space in which Lenz's creations are made is crossed by some of the most innovative and rigorous aesthetic experiences in the field of performative creation, European musical and visual. Attention to contemporary creation, the interdisciplinarity of the events presented, a strong rooting in the territory combined with a profound vocation for international performance culture are historical characteristics of Natura Dèi Teatri.

Skip to content