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ILIADE #1 Horses

Transfiguration in 12 Preparations


Of animal suffering.

For a dissolution of the hierarchical determination of the living. First chapter of anatomical/dramaturgical work on Homer's Iliad and the structures that define the suffering of the human animal and the non-human animal in an analysis of violence, destructive act and war.

The project

ATLANTE SULLA VIOLENZA

Progetto triennale drammaturgico e di cultura visuale 2025_2027


L’Iliade non riuscirebbe tuttavia ad assurgere a poesia,

sarebbe solo un monotono paesaggio desertificato dalla forza,

se in essa non vi fossero disseminati qua e là momenti luminosi, momenti brevi e divini nei quali gli uomini hanno un’anima.

Simone Weil



Alla ricerca di questi momenti luminosi è indirizzata la pluriennale indagine drammaturgica

e imagoturgica su quest’opera fondativa del pensiero occidentale.

Dopo il progetto quadriennale sulle Sacre Scritture, quel che avviene nel mondo e quel che ci hanno consegnato in termini di scritture e immagini-immaginazione-immaginale, ci conduce verso un’analisi della violenza, dell’atto violento, dell’eroe mitico e della guerra.

Atlante Sulla Violenza è il nuovo progetto pluriennale con un lavoro anatomico a partire dall’Iliade,

il primo grande libro dell’Occidente che trascrive poeticamente temi quali il conflitto, la prevaricazione,

la violenza, l’empietà e una serie di riscritture performative connesse con l’epica dell’Iliade.

Verità e bellezza, tra figure divine ed eroi in perenne lotta, sembrano scandire parentesi temporali

dove il tempo pare non esistere, o essere infinito e immortale come la vita degli dèi litigiosi e vendicativi.

Parentesi dove la poesia si innalza al di sopra della ferocia di una guerra di cui si è perduto il senso,

il fine ultimo della contesa.

Verità e bellezza di figure che emergono al di sopra della battaglia, della vittoria o della sconfitta, dell’onore e della gloria, dell’eroe la cui potente umanità emerge soprattutto nella debolezza di un pianto o nell’abbraccio di fratelli di sangue con il calare della notte, del ruolo imposto alle prigioniere della città sconfitta o nella pietà implorata di chi chiede il corpo insepolto del proprio figlio.

Ma poi la guerra riprende ancora più violenta, e la vittoria si ottiene con l’inganno. Per Simone Weil la guerra di Troia è il paradigma di ogni guerra; Omero ne ha saputo raccontare il Male e l’incapacità del male di contaminare il bene, la continua lotta tra forza e bestialità, la solitudine dell’eroe e la pietà, perché solo in queste parentesi di esseri mortali si risvegliano l’anima e il pensiero dalla notte buia di una guerra durata dieci anni.

Il poema contiene in sé tutti gli elementi che daranno origine alla Tragedia nelle sue forme più complesse e compiute. Ogni rimando etico-estetico al nostro presente necessita di un pensiero critico drammaturgico che tracci i confini tra pensiero epico, figura eroica e forma, tra forza e potere in campo per poterne trarre il vero significato: chi ha la forza ha anche il potere? O il vero potere è di chi non riconosce la forza e la violenza, dopo averle subite, come ineluttabili?

Un teatro che abbia il proprio agone nella contemporaneità non ne può prescindere, la poesia – terribile arma di difesa – non ne può prescindere.

Introduction

But, as it stops this column, which is above a tomb

it arises straight, of a deceased man, of a deceased woman,

firm they stood, motionless holding the beautiful chariot,

sticking their heads to the ground; and they ran to the ground

warm tears, with eyelashes: out of lust for their lord

they weeped; and he smeared his thick mane on the ground,

down from the effused collar, on one side and on the other side of the yoke.


Some of the brief moments that illuminate the desertified landscape of the Homeric epic also involve horses, particularly in the seventeenth Book Xanthus and Balius, given by their father Peleus to Achilles, Immortal Animals with the gift of speech and foresight.

Upon the death of Patroclus, who led them in the clash with Hector, the two horses petrified by grief decide not to fight anymore. By mourning the death of their human companion, they escape the horror of war and the imperative of violence.

The sensitive knowledge of the Animal is a form of knowledge to inspire our contemporary feeling, and it is this thought that permeates CAVALLI, a process of transfiguration in twelve anatomical preparations, chosen from those present in the Veterinary Anatomy Collection of the University of Parma, to give substance to an ethical and poetic vision in which the “non-human” animal is considered as unique and unrepeatable as the human.



TRANSFIGURATION IN 12 PREPARATIONS


Gathered in the ossifications of the descendants of the two Immortals, we will return fluids and beats to the dry preparations kept in the cases of the Zoo Museum and pierced by the violence of the hierarchy against Nature, we will be able to know about their suffering, their wounds, their tears and ours.

Not them for us – exploited, swallowed, brutalized, sacrificed – but we in them converted, fertilized, hybridized, refounded, recreated.



Anatomical Veterinary Collection A. Lemoigne


CHAMBER

TRANSFIGURATION SPACE: BED

MATTER: SALT

ACTION: OBSERVATION



Zootomy Cabinet


GALLERIES

TRANSFIGURATION SPACE: TABLE

MATTER: GELATIN

ACTION: CONJUNCTION



Sectoral Hall


SALON

TRANSFIGURATION SPACE: ARMCHAIRS

MATTER: BLOOD

ACTION: CONVERSION


The Zootomy Cabinet was founded together with the Veterinary School in 1845. The first director of the School entrusts the task of setting up anatomical preparations, for educational purposes, to the anatomist Alessio Lemoigne. In 1857, the Zootomy Cabinet had as many as 191 preparations of various mammals; the anatomist enriched the collection with unique pieces and trained students who emulated him in the art of dissection. Currently the Anatomical Veterinary Collection preserves 685 anatomical, normal and teratological preparations, produced in the 19th and 20th centuries. The exhibition is made up of natural and artificial dry preparations, pieces set up for corrosion after injection with vinyl acetate and papier-mâché models.



ACHILLES' HORSES

Costantino Kavafis


How they saw him dead,

he so good so strong so tender,

achilles' horses began to cry Patroclus –

it was the indignation of their immortal self

who trembled at that tragic breakdown.

They bent their heads, shook their long manes

and with their fingernails they were scouring the earth, lamenting

together with feeling it there lifeless, the spirit

lost, helpless, breathless;

from life returned to Great Nothingness.

Zeus saw the crying, he took pity on the divine

coursers. And he said: “At the wedding of Pèleo I should have

act more cautiously. Better,

o my horses, that I had never given in to you!

Which you were looking for down there among mortals, among the miserable

toys of fate? Now, here you are distressed

from ephemeral evils, you who I have done

free from old age and death, and yes

share in the troubles of humans”. – Not therefore

the two noble beasts always cried

the irrevocable misfortune of death.

Media

Credits

Trafissioni dall’Iliade e dagli scritti di Simone Weil

Drammaturgia, imagoturgia Francesco Pititto

Composizione, installazione, involucri Maria Federica Maestri

Musica Andrea Azzali

Interprete Tiziana Cappella, Aldo Rendina, Sandra Soncini, Carlotta Spaggiari

Cura tecnica, luci Alice Scartapacchio

Produzione Giulia Mangini

Cura progetto Elena Sorbi

Organizzazione Ilaria Stocchi

Comunicazione, ufficio stampa Giovanna Pavesi

Diffusione, cura grafica Alessandro Conti

Documentazione fotografica Elisa Morabito

Documentazione video Lapino Nero

Produzione Lenz Fondazione

Con il sostegno e la collaborazione dell’Università degli Studi di Parma

Dipartimento di Discipline Umanistiche Sociali e delle Imprese Culturali

Dipartimento di Scienze Medico-Veterinarie

Sistema Museale di Ateneo

MuDes Museo Diffuso delle Scienze – Collezione di Anatomia Normale Veterinaria “Alessio Lemoigne”

del Dipartimento di Scienze Medico-Veterinarie

Si ringrazia Equine Team del Dipartimento di Scienze Medico-Veterinarie Unipr per i contributi video

Con il sostegno e la collaborazione dell’Università degli Studi di Parma

Dipartimento di Discipline Umanistiche Sociali e delle Imprese Culturali

Dipartimento di Scienze Medico-Veterinarie

Sistema Museale di Ateneo

MuDes Museo Diffuso delle Scienze – Collezione di Anatomia Normale Veterinaria “Alessio Lemoigne”

del Dipartimento di Scienze Medico-Veterinarie

Si ringrazia Equine Team del Dipartimento di Scienze Medico-Veterinarie Unipr per i contributi video

Press

Gagarin


Michele Pascarella

Iliad #1 Horses. Notes on Lenz's anatomical and bestial theatre


Iliad #1 Cavalli constructs an operation that is not representative, but symptomatic: the Homeric war is defused in matter, it is transduced in an elementary gesture, in anatomy without metaphor. The bestiality evoked by the title does not manifest itself only as a figure, but as scenic logic: the mangers, the bodies, the gestures, the bones, the fluids make up an inventory that escapes the narrative, but not the ritual.

Lenz's scene, in this first fragment of the Iliad, is once again a device that exposes the body and looks at it without mercy, without judgment, without salvation.